Y- ja Z-sukupolville, joille kännykkä tai muu mobiililaite on kuin yksi ruumiinosa, on itsestään selvää pitää jatkuvasti yhteyttä läheisiinsä ja omiin verkostoihinsa – myös työaikana. Heidän mielestään tämä on normaali käytäntö, eikä mikään erityisetu. Usein älylaite löytyy jo alakouluikäistenkin taskuista. Puhelimia hyödynnetään koulussa tiedonhaussa ja erilaisissa oppimistilanteissa. Hyödyllisiä vekottimia, mutta haittapuoliakin löytyy. Moni peruskoulu on joutunut kieltämään puhelinten käytön kouluaikana, ja niiden häiritsevä tai keskittymistä haittaava käyttö on tuttua esimerkiksi kolmannen asteen oppilaitoksissakin (ammattikorkeakoulut ja yliopistot).

Puhelinten jatkuva räplääminen ja sosiaalisessa mediassa surffaaminen on jo nyt tuonut kouluihin ja työpaikoille ongelmia. Toki mobiililaitteiden häiritsevyys tai sallittavuus on pitkälti kiinni työstä, työyhteisöstä ja sen tavoista ja säännöistä, mutta työntekijän täytyy ymmärtää perussäännöt, kuten kännykän käytön rajoitukset ja työajan velvoittavuus. Kesäduuni -kampanja 2016 työllisti miltei 300 nuorta kesätöihin Oulussa. Noin 90 % nuorista hoiti työnsä moitteetta, mutta loppujen 10 % kohdalla suurin osa työnantajien valituksista perustui puhelimen liialliseen näpräämiseen, jolloin varsinaisen työn tekeminen unohtui. Työnantaja voi antaa puhelimen käytöstä huomautuksen ja varoituksen ja pahimmassa tapauksessa purkaa työsopimuksen.

Työaika kuuluu työnantajalle; hän maksaa sinulle palkan tehdystä työstä, ja väitän, että sinua ei ole palkattu töihin räpläämään puhelintasi! Esimerkiksi palveluammateissa on oltava aidosti läsnä ja toimistotyössä kaikki puhelimen räpläämiseen käytetty aika on pois työajasta ja siten yrityksen tuloksesta. Sinua ei ole palkattu töihin heikentämään yrityksenne menestystä, vaan osaksi menestyvää ja tehokasta organisaatiota ja suorittamaan yrityksen kannalta tärkeä työtehtävä.

Joustavuus on nykypäivänä yksi tärkeimmistä vaatimuksista työntekijälle. Esimies joka vaatii joustoa, on usein itsekin valmis joustamaan, ja moni työnantaja onkin hiljaisesti hyväksynyt satunnaisen omien asioiden hoidon työaikana. Kieltoja tärkeämpää olisi rakentaa toimivat pelisäännöt yhdessä, jolloin kaikki tietävät, kuinka paljon ja missä tilanteissa omaa puhelinta on sopivaa käyttää.

Anna siis työnantajallesi 100 % työtehosi ja säästä puhelimen ja sosiaalisen median päivittely vapaa-ajalle. Työnantaja kyllä erottaa tunnolliset ja tehokkaat työntekijät laiskoista puhelimien näprääjistä, ja tiedät kyllä itsekin, kummalle joukolle löytyy tulevaisuudessa töitä.

 

Sini Setälä

Sijaishaltija Oy

Miten käytät työaikasi?